Tuesday 23 August 2011

Maksud dan Tingkatan Jihad

Maksud Jihad

Jihad itu bermakna anda mengorbankan sesuatu barang berharga yang anda ada hanya semata-mata untuk mencari keredhaan Allah SWT. Contoh barang berharga yang anda ada ialah MASA, TENAGA dan WANG. Para sahabat Rasulullah SAW sanggup mengorbankan nyawa sekalipun untuk mempertahankan Islam dan itulah setinggi-tinggi jihad. Jihad adalah amalan yang PALING disukai oleh Allah SWT.

Tingkatan Jihad

Tingkatan jihad itu pula adalah seperti berikut:
1) Jihad melawan hawa nafsu
2) Jihad ekonomi
3) Jihad agama
4) Jihad lain-lain seperti jihad keluarga, negara dsb

Kenapa jihad melawan hawa nafsu yang paling atas?
Dalil Naqli: Hadis dari Rasulullah SAW “Kita baru kembali dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang lebih besar. Sahabat terkejut dan bertanya, "Peperangan apakah itu wahai Rasulullah ? " Baginda berkata, "Peperangan melawan hawa nafsu." (Riwayat Al Baihaqi) Dalil Akli : Untuk seseorang itu pergi ke tingkatan seterusnya iaitu jihad ekonomi, agama dan lain-lain perlulah seseorang itu melawan dulu nafsunya iaitu sifat kedekut, sifat malas, sifat nak rileks-rileks tengok tv, sifat nanti dululah, sifat biar orang lain lah yang buat dulu dsb.


Kenapa jihad ekonomi no. 2?

Dalil Naqli: Sesungguhnya Allah menyukai hamba-Nya yang bertaqwa dan yang kaya. (Hadis riwayat Muslim dan Ibn Hibban).


Dalil Naqli: Hadis nabi “9/10 rezeki adalah dari perniagaan” dan berniaga adalah sunnah Rasulullah SAW kerana beliau berniaga dari umur 25 sehingga beliau berumur 40 tahun.


Dalil Akli: Ini kerana jika rosak ekonomi, rosaklah agamanya. (Contoh pelacur yang melacur kerana nak sara hidup. Pencuri yang mencuri kerana kelaparan) Dan jika rosak ekonomi, rosaklah politiknya. (Contoh negara tergadai / huru-hara seperti Palestin, Bosnia, Bangladesh)

Contoh jihad ekonomi ialah kumpulan Herba Penawar Al-Wahida (HPA) yang berjuang untuk:

1. Menyediakan produk halal dan toyyiban berasaskan herba untuk kesihatan dan kesejahteraan umat
2. Melahirkan usahawan-usahawan Muslim

3. Meningkatkan kedudukan ekonomi seluruh umat Islam
Kemudian jihad agama no. 3

Jihad agama itu juga ada banyak cabangnya
1) dari segi politik iaitu cita-cita nak menubuhkan sebuah negara Islam seperti kumpulan PAS
2) berdakwah seperti kumpulan Tabligh



Dalil Akli: Bolehkah sesuatu jemaah itu menubuhkan sebuah negara Islam tanpa wang? Jawapan = tidak boleh. Nak berkempen dalam pilihanraya dan beli poster perlukan wang. Bolehkah seseorang itu membuat usaha Tabligh tanpa wang? Jawapan = tidak boleh. Macamana nak bayar flight ticket, macamana nak keluar 40 hari tanpa bagi nafkah anak bini kalau takde wang.

Sebenarnya jihad itu sesuatu yang berat kerana kita perlu korbankan masa, tenaga dan wang ringgit. Saudara PERCAYALAH, pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit saudara kerana Allah akan dibalas berlipat ganda oleh Allah bukan sahaja di akhirat nanti malah di dunia ini lagi, Insya Allah.


 

No comments:

Post a Comment